Rakan-Rakan Followers

Friday, July 9, 2010

Kehidupan Mahasiswa


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, semoga anda semua berada dalam keadaan yang amat sihat selalu ya. Saya doakan anda sihat-sihat sahaja.

Baiklah, pada entry kali ini, saya ingin berkongsi sedikit dengan anda berkaitan dengan kehidupan sebagai seorang siswa dan siswi di IPTA. Saya malas sebenarnya nak tulis panjang-panjang. Saya ringkaskan apa yang boleh anda buat dan tidak boleh buat di IPTA anda. Sangat sesuai untuk mereka yang baru masuk ke dalam kampus:-)

10 Perkara Yang Anda Perlu/Mesti/Boleh Buat:
a) Hadiri kuliah dan tutorial.
b) Siapkan Assignment
c) Buat Ulangkaji.
d) Solat Berjemaah
e) Selalu ke Majlis Ilmu
f) Selalu Berusrah
g) Banyakkan bertanya
h) Urus kewangan dengan bijak
i) Luaskan jaringan persahabatan (networking)
j) Selalu duduk di barisan hadapan sewaktu kuliah dan tutorial

10 Perkara Yang Anda Perlu/Mesti Elakkan:
a) Berfoya-foya tak tentu hala
b) Merokok (membahayakan kesihatan)
c) Bercinta (belum tiba lagi untuk anda, belajar dahulu)
d) Mengumpat/Memfitnah dan seumpama dengannya
e) Menghadiri mana-mana ajaran sesat yang bertopengkan agama
f) Ponteng kuliah dan tutorial
g) Buat perkara lagha dan maksiat
h) Kacau anak dara orang
i) Bergaduh dan seumpama dengannya
j) Sabotaj dan menganggu ketenteraman awam

Ok, itu sahaja perkongsian daripada saya. Sabuah perkongsian yang tidak seberapa untuk diri sendiri dan rakan-rakan pembaca blog.

p/s: Saya nak ucapkan Selamat Datang kepada semua siswa dan siswi baru di IPTA/IPTS seluruh negara terutamanya siswa/i daripada Universiti Malaya (UM). Semoga anda berjaya menempuhi cabaran dan dugaan yang bakal mendatang dengan tabah sekali.

Sekian.

Salam Mahasiswa,
Ahmad Bashier

No comments:

Post a Comment